29 Nisan 2013 Pazartesi

Kentsel Dönüşümde Finansal Destekler



Sayın Arı Sitesi Kat Malikleri;
   
Bakanlar Kurulu’nca  İstanbul İli, Güngören İlçesi, Tozkoparan Mahallesi sınırları içerisinde bulunan ve ekli kroki ile sınır ve koordinatları gösterilen alan 1/4/2013 tarihinde 2013/4557  sayılı  Kararı ile 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanunun 2 nci maddesine göre riskli alan olarak kararlaştırılmış olup, karar   24 Nisan 2013  tarih ve  28627 sayılı Resmî Gazete de ilan ilan edilmiştir.
 İş bu  karar ile  Mahallemizde Kentsel Dönüşüm ile ilgili olarak Tozkoparan Gecekondu önleme bölgesi riskli alan sınır krokisi ile belirlenen uygulama alanında  6306 sayılı Kentsel Dönüşüm yapı süreci  işlemeye başlamış bulunmaktadır.
6306 sayılı  Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanunun 6 ıncı ve Afet riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanunun Uygulama Yönetmeliğinin 15 inci maddeleri gereği kat maliklerince  alınması gerekecek kararlar için bilinçli olunmasına katkı sağlamak amacı ile Kentsel Dönüşümde Finansal Destekler ile ilgili Çevre ve Şehircilik Bakanlığını özet bilgilendirmesi  aşağıda  sunulmuştur

KENTSEL DÖNÜŞÜMDE FİNANSAL DESTEKLER
FAİZ DESTEĞİ
KİRA YARDIMI
      FAİZ DESTEĞİ:
Kanun kapsamında kredi kullanacak gerçek veya tüzel kişilerin bankalardan kullanacağı kredilere; Hazine Müsteşarlığının bağlı bulunduğu Bakanın teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca belirlenen oranlarda Dönüşüm Projeleri Özel Hesabından karşılanmak üzere faiz desteği verilebilir.
FAİZ DESTEĞİ ESASLARI
  • Bakanlık kendisine başvuran bankalarla protokol imzalar.
  • Banka, kredi başvurularını protokol hükümleri ve bankanın kredilendirme usul, esas ve mevzuatı çerçevesinde değerlendirir.
  • Banka kredi vermeyi uygun gördüğü hak sahiplerinin listesini Bakanlığa bildirir. Bakanlıkça başvuru 6306 sayılı Kanun kapsamında değerlendirilir.
  • Faiz desteğinden yararlandırılacaklar Bankaya bildirilir.
  • Faiz desteği sağlanacak krediler için bankalar tarafından talep edilecek ücret, sigorta ve benzeri giderler hak sahipleri tarafından ödenir.
FAİZ DESTEĞİ GERİ ÖDEMESİ
  • Bankalar tarafından sağlanacak kredilere verilecek faiz desteği ödemeleri, bankanın kullandırılan kredilere ilişkin taksit vadesi sonuna kadar hesaplanan ve her ay kendi kayıtlarına göre kesinleşmiş aylık faiz desteği tutarlarını Bakanlığa bildirmesini takiben Bakanlıkça hesaptan gerçekleştirilir.
  • Hak sahipleri tarafından geri ödemesi gerçekleştirilmeyen krediler için faiz desteği ödemeleri durdurulur.
  • Hak sahiplerinin bankalar ile yapılacak olan protokoller kapsamında kullanacakları kredinin anapara riski ile faiz desteği dışında kalan faiz ödemelerinden doğan risk tamamen bankaya aittir.
Kredi Türü
Faiz Destek Oranı
Azami Ödemesiz Dönem
Azami Vade
Güclendirme
%4
2 Yıl
10 Yıl
Konut Yapım
%4
2 Yıl
10 Yıl
İşyeri Yapım
%3
2 Yıl
10 Yıl
KİRA YARDIMI:
Anlaşma ile tahliye edilen uygulama alanındaki yapılar ile uygulama alanı dışındaki riskli yapıların maliklerine tahliye tarihinden itibaren konut ve işyerlerinin teslim tarihine veya ilgili kurumca belirlenecek tarihe kadar, mümkün olması hâlinde geçici konut veya işyeri tahsisi, mümkün olmaması hâlinde ise, Bakanlıkça kararlaştırılacak aylık kira yardımı yapılabilir.
  • Kira yardımı aylık 600 Türk Lirasını, yardım süresi ise, 18 ayı geçemez.
  • Aylık kira bedeli, her yıl Türkiye İstatistik Kurumu tarafından yayımlanan Tüketici Fiyatları Endeksi oranında güncellenir.
  • Yapılacak kira yardımının ilk beş aya kadar olan kısmı, taşınma masrafları da dikkate alınarak peşin olarak ödenebilir.
Yapılarda kiracı veya sınırlı aynî hak sahibi olarak ikamet edenlere veya işyeri işletenlere, Bakanlıkça belirlenecek oranda defaten kira yardımı yapılabilir.
Kira yardımı başvuruları;
  • Uygulama alanında, riskli alan veya rezerv alanı belirlenmesine ilişkin karar ve tapu belgesine istinaden ilgili kuruma,
  • Uygulama alanı dışındaki riskli yapılarda, riskli yapı tespitine ilişkin rapor ve tapu belgesine istinaden Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğe yapılır.
Dönüşüm Projeleri Özel Hesabından yapılacak kira yardımları;
  • Uygulama alanında kira yardımı talebinin uygulamayı yapan İdare veya TOKİ’ce uygun görülmesi ve onaylanmak üzere Bakanlığa gönderilmesi üzerine, ilgililerine ödenmek üzere İdare veya TOKİ’nin hesabına,
  • Uygulama alanı dışındaki riskli yapılarda kira yardımı talebinin Müdürlükçe uygun görülmesi ve onaylanmak üzere Bakanlığa gönderilmesi üzerine, doğrudan riskli yapı maliklerinin hesap numaralarına yapılır.
Dönüşüm Projeleri Özel Hesabından aynı kişiye hem kira yardımı ve hem de faiz desteği yapılamaz. Kira yardımından faydalananlar faiz desteğinden, faiz desteğinden faydalananlar ise kira yardımından faydalanamaz.




YIKIM KREDİSİ:
Riskli alanda yer alan veya riskli olduğu tespit edilen yapılar için, Bakanlıkça özel hesaptan yıkım kredisi verilebilir. Kredi tutarının hak sahibinin hesabına aktarıldığı tarihten itibaren altı ay içerisinde yıkım işleminin yaptırılarak enkazının kaldırılması ve Bakanlığa bilgi verilmesi zorunludur.
  • Kredi kullanmak isteyen hak sahiplerince, bulundukları yerdeki Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüklerine başvurulur.
  • Kredinin geri ödeme süresi 24 aydır.
  • Geri ödemeler kredinin verildiği tarihi takip eden ay başlar.
  • 1000 m2 yapı için 6.000 TL'dir

BAKANLIKÇA VERİLECEK YAPIM KREDİSİ:
Özel hesaptan kredi kullanmak isteyen hak sahiplerinin anlaşmalı olduğumuz bankalarca kredi kullanım talepleri olumsuz değerlendirildiği taktirde TÜFE endeksli Dönüşüm Projeleri Özel Hesabından kullanmak üzere bulundukları yerdeki Çevre ve Şehircilik il müdürlüklerine başvurması gerekir.
(Kredi kullananlar ile Bakanlık arasında borçlanma sözleşmesi düzenlenir. Gerekli ipotek tesis ve tescil işlemleri yapılır)

TESPİT KREDİSİ:
Kanunun 3 üncü maddesi uyarınca yapılacak RİSKLİ YAPI tespitleri için, özel hesaptan tespit kredisi verilebilir. Kredi tutarının hak sahibinin hesabına aktarıldığı tarihten itibaren üç ay içerisinde tespitin yaptırılması ve Bakanlığa gönderilmesi zorunludur.
  • Özel hesaptan kredi kullanmak isteyen hak sahiplerince, bulundukları yerdeki Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüklerine başvurulur.
  • Kredinin geri ödeme süresi 24 aydır.
  • Geri ödemeler kredinin verildiği tarihi takip eden ay başlar.
  • 100 m2 daire için 600 ( üst limit )TL'dir.


27 Nisan 2013 Cumartesi

Tozkoparan Mahallesi riskli alan ilanı




Sayın Arı Sitesi Kat Malikleri;

     Bakanlar Kurulu’nca  İstanbul İli, Güngören İlçesi, Tozkoparan Mahallesi sınırları içerisinde bulunan ve ekli kroki ile sınır ve koordinatları gösterilen alan 1/4/2013 tarihinde  2013/4557  sayılı  Kararı ile 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanunun 2 nci maddesine göre riskli alan olarak kararlaştırılmış olup, karar   24 Nisan 2013  tarih ve  28627 sayılı Resmî Gazete de ilan ilan edilmiştir.
 İş bu  karar ile  Mahallemizde Kentsel Dönüşüm ile ilgili olarak Tozkoparan Gecekondu önleme bölgesi riskli alan sınır krokisi ile belirlenen uygulama alanında  6306 sayılı Kentsel Dönüşüm yapı süreci  işlemeye başlamış bulunmaktadır.
http://iettarisitesi-donusum.blogspot.com/ adı ile oluşturulan günlükte, 6306 Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakındaki Kanun ve Yönetmelikler hakkında bilgilendirme yazıları yazılmış ve iş bu yazıların, Kentsel dönüşüm için muhtemel alınması gerekecek kararlar için bilinçli olunmasına katkı sağlayacağı ifade edilmişti.
Her ne kadar Kentsel dönüşüm ile ilgili yapılan bilgilendirme toplantılarına  kat malikleri olarak gerekli ilgi ve alaka görmemiş, arzu edilen sayıda katılım da  sağlanamamıştır.
Umulur ki bundan böyle tüm kat maliklerinin   Kentsel dönüşüm ile ilgili Site Yönetimince yapılabilinecek toplantılara eksiksiz katılır ve konunun önemi kavranır.
Kentsel Dönüşüm yapı süreci  ile ilgili Çevre ve Şehircilik Bakanlığını sunumu aşağıda sunulmuştur.
RiskliRiskli Yapı Süreci
Vatandaşın Risk Tespiti Yaptırması
Riskli Tespit Edilen Yapılar

Maliklere Tebligat Gönderimi

       Vatandaşlar yapılarını, Bakanlığa, belediyelere, il özel idarelerine, büyük şehirlerde büyükşehir belediyelerine, büyükşehir ilçe belediyelerine veya Bakanlıkça lisanslandırılacak, kurum ve kuruluşlara tespit ettirebilirler. Bu aşamada herhangi bir çoğunluk aranmaz. Maliklerden birinin veya kanuni temsilcisinin müracaatı ile bu tespit yapılabilir. Müracaat için tapu belgesinin ve kimlik belgesinin fotokopisi gereklidir. Riskli yapılar, 6/3/2007 tarihli ve 26454 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Deprem Bölgelerinde Yapılacak Binalar Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre tespit edilir.
Yapılan tespitler neticesinde Riskli olduğu tespit edilen yapılar, tespiti yapanlar tarafından en geç yedi gün içinde,  Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne bildirilir. Çevre ve Şehircilik İl Müdürlükleri raporları inceler, raporlarda eksik veyahut yanlış hususların bulunması halinde raporlar ilgilisine iade edilir, diğer raporlar ise ilgili tapu müdürlüğüne bildirilir.


İlgili tapu müdürlüğünce, tapu kütüğüne işlenen belirtmeler, riskli yapı tespitine karşı tebligat tarihinden itibaren onbeş gün içinde riskli yapının bulunduğu yerdeki Müdürlüğe dilekçe ile itiraz edilebileceği, aksi takdirde tebligat tarihinden itibaren İdarece altmiş günden az olmamak üzere belirlenen süre içinde yapının yıktırılması gerektiği de belirtilmek suretiyle, aynî ve şahsî hak sahiplerine tebliğ edilir ve yapılan bu tebligat Müdürlüğe bildirilir.


Riskli Yapı Tespitine İtiraz
Riskli Yapıların Yıktırılması

Yıkım Süreci ve Kontrolü

Itirazları inceleyecek olan teknik heyet, üniversitelerden bildirilen dört üye ile en az ikisi inşaat mühendisi olmak üzere, Bakanlık teşkilâtinda görev yapan üç üyenin iştiraki ile teşkil edilir. Riskli yapı tespitinin, itiraz üzerine değişmesi halinde, durum aynı şekilde ilgili tapu müdürlüğüne bildirilir.
Riskli yapı olarak tapu kütüğüne kaydedilen taşınmazların maliklerine, altmış günden az olmamak üzere süre verilerek riskli yapıların yıktırılması istenilir.
Riskli yapıların altmış günlük süre içinde maliklerince yıktırılıp yıktırılmadığı, Müdürlükçe mahallinde kontrol edilir ve riskli yapı, malik tarafından yıktırılmamış ise, yapının idarî makamlarca yıktırılacağı belirtilerek ve otuz günden az olmak üzere ek süre verilerek tebligatta bulunulur. Bu süre sonunda da riskli yapıların maliklerince yıktırılmaması halinde, riskli yapıların insandan ve eşyadan tahliyesi ve yıktırma işlemleri; yıktırma masrafı öncelikle dönüşüm projeleri özel hesabından karşılanmak üzere, mahallî idarelerin de iştiraki ile mülki amirler tarafından yapılır veya yaptırılır.

Bakanlınca Yıkım Kararı
Yıkım Sonrası Uygulama              (Kat malikleri     Kurul Kararı)
Nitelikli Çoğunluğunun Sağlanması
Riskli yapının yine de yıktırılmadığı tespit durumlarda Bakanlıkça yazılı olarak İdareye bildirilir. Buna rağmen yıktırılmadığı tespit edilen yapılar, Bakanlıkça yıkılır veya yıktırılır. Bakanlık veya İdare tarafından yapılan yıktırmanın masrafları, ilgili tapu müdürlüğüne bildirilir. Tapu müdürlüğü, yıkılan binanın paydaşlarının müteselsil sorumlu olmalarını sağlamak üzere tapu kaydındaki arsa payları üzerine masraf tutarında müşterek ipotek belirtmesinde bulunarak Bakanlığa veya İdareye ve binanın aynî ve şahsî hak sahiplerine bilgi verir.
Yöneticinin veya denetçinin veya kat maliklerinin üçte birinin istemi üzerine, noter vasıtası ile yapılacak tebligat ile kat malikleri kurulu toplantıya çağrılır. Bu toplantıda yürütülecek uygulamalar konusunda bütün maliklerce oybirliği ile anlaşma sağlanamaması halinde, öncelikle riskli yapının değeri, Sermaye Piyasası Kuruluna kayıtlı olarak faaliyet gösteren lisanslı değerleme kuruluşlarına tespit ettirilir ve bu değer gözetilerek oybirliği ile anlaşmaya çalışılır, anlaşma sağlanamaması durumunda, yapılacak uygulamaya sahip oldukları hisseleri oranında paydaşların en az üçte iki çoğunluğu ile karar verilir. Bu karar tutanağa bağlanır ve toplantıda bulunan bütün kat maliklerince imzalanır.
[Verilebilecek Kararlar]
  [ 1-Parsellerin tevhit (birleştirme) edilmesine,
  2-Münferit veya birleştirilerek veya imar adası bazında uygulama yapılmasına,
 3-Yeniden bina yaptırılmasına,
     Payların satışına,
  4-Kat karşılığı veya hasılat paylaşımı ve diğer usuller ile yeniden değerlendirilmesine ,
  5-Üzerindeki bina yıkılarak arsa haline gelen taşınmazlarda ilgili kurum tarafından yürütülecek uygulamalarda uygulanacak projeye katılmak,(yönetmelikle)]
En az üçte iki çoğunluk ile alınacak kararlar ve anlaşma şartları Müdürlüğe bildirilir. Anlaşmaya katılmayan maliklerin bağımsız bölümlerine ilişkin arsa payları; Bakanlıkça tespit ettirilen arsa payı değeri üzerinden anlaşma sağlayan diğer paydaşlara açık artırma usulü ile satılır. Bu suretle paydaşlara satış gerçekleştirilemediği takdirde, bu paylar, Bakanlığın talebi üzerine, tespit edilen rayiç bedeli de Bakanlıkça ödenmek kaydı ile tapuda Hazine adına resen tescil edilir ve yapılan anlaşma çerçevesinde değerlendirilmek üzere Bakanlığa tahsis edilmiş sayılır.
Satış ve Tahsis İşlemleri
Satış ve tahsis işlemleri sonlanınca uygulamaya geçilir

ACELE KAMULAŞTIRMA)
Üzerindeki bina yıkılmış olan arsanın maliklerine yapılan tebligatı takip eden otuz gün içinde en az üçte iki çoğunluk ile anlaşma sağlanamaması hâlinde, gerçek kişilerin mülkiyetindeki taşınmazlar için Bakanlık, TOKİ veya İdare tarafından acele kamulaştırma yoluna da gidilebilinecektir.
Not: [Verilebilecek Kararlar]  ile ACELE KAMULAŞTIRMA) hakkındaki bilgi tarafımdan Bakanlık sunumuna ilave edilmiştir.