Kat
maliklerince öncelikle bilinmesi gerekenler
Konu:
§ Kat Maliklerinin hakları ve Alması gereken Kararlar
§ İdare ile anlaşma (Uygulama alanındaki taşınmaz
maliklerinin hakları)
§ Dönüştürmeye tabi tutulan taşınmazların değer tespiti
§ Dönüştürmeye tabi tutulan alanlarda gerçekleştirilecek konutların
bedellerinin tespiti
Ø Kat Maliklerinin hakları ve
Alması gereken Kararlar
Riskli yapıların bulunduğu
parseller ile riskli alanlar hakkında uygulanacak hükümler yasanın 6 ve Yönetmeliğin 15 inci
maddelerinde aşağıda belirttildiği şekilde düzenlenmiştir.
Üzerindeki bina
yıkılarak arsa hâline gelen taşınmazlarda daha önce kurulmuş olan kat irtifakı
veya kat mülkiyeti, ilgililerin muvafakatleri aranmaksızın Bakanlığın talebi
üzerine ilgili tapu müdürlüğünce resen terkin edilerek, önceki vasfı ile
değerlemede bulunularak veya malik ile yapılan anlaşmanın şartları tapu
kütüğünde belirtilerek malikleri adına payları oranında tescil edilecektir.
Bu şekilde belirlenen uygulama
alanında cins değişikliği, tevhit ve ifraz işlemleri Bakanlık, TOKİ veya İdare
tarafından resen yapılır veya yaptırılır.
Riskli alanlarda ve
riskli yapılarda Kanun kapsamında öncelikle maliklerce uygulama yapılması
esastır.
Kanun kapsamında
yapılacak bu uygulamalara ilişkin iş ve işlemlerde ilgili kurum maliklere
yardımcı olmakla yükümlüdür.
Üzerindeki bina yıkılarak
arsa hâline gelen taşınmazlarda, Kanunun 6. maddesinin birinci fıkrası
uyarınca;
1. Parsellerin tevhit
(birleştirme) edilmesine,
2. Münferit veya
birleştirilerek veya imar adası bazında uygulama yapılmasına,
3. Payların satışına,
4. Yeniden bina
yaptırılmasına,
5. Kat karşılığı veya hasılat paylaşımı ve
diğer usuller ile yeniden
değerlendirilmesine ,
6. Üzerindeki bina yıkılarak arsa haline gelen
taşınmazlarda ilgili kurum tarafından yürütülecek uygulamalarda uygulanacak
projeye katılmağa,
esas karararlardan
birini alınmak üzere, yöneticinin
veya denetçinin veya kat maliklerinin üçte birinin istemi
üzerine, noter vasıtası ile
yapılacak tebligat ile kat malikleri
kurulu toplantıya çağrılır.
Bu toplantıda yürütülecek uygulamalar konusunda bütün
maliklerce oybirliği ile
anlaşma sağlanamaması
halinde, öncelikle riskli yapının değeri,
Sermaye Piyasası Kuruluna
kayıtlı olarak faaliyet gösteren lisanslı değerleme kuruluşlarına tespit
ettirilir ve bu değer gözetilerek oybirliği ile anlaşmaya çalışılır.
Oybirliği ile
anlaşma sağlanamaması durumunda, yapılacak uygulamaya sahip oldukları hisseleri
oranında paydaşların en az üçte iki çoğunluğu ile karar
verilir. Bu karar tutanağa bağlanır ve toplantıda bulunan bütün kat
maliklerince imzalanır.
En
az üçte iki çoğunluk ile alınan karar, karara katılmayanlara ve kat malikleri
kurulu toplantısına iştirak etmeyenlere noter
vasıtasıyla tebliğ edilir ve
bu tebliğde, onbeş gün içinde
bu kararın kabul edilmemesi halinde bağımsız
bölümlerine ilişkin arsa paylarının,
Bakanlıkça tespit edilecek rayiç değerden az olmamak
üzere anlaşma sağlayan diğer paydaşlara açık artırma usulü ile satılacağı, bu
suretle paydaşlara satış
gerçekleştirilemediği takdirde, bu payların, rayiç
bedeli Bakanlıkça ödenmek kaydı ile tapuda Hazine adına resen tescil edileceği
bildirilir.
En az üçte iki
çoğunluk ile alınacak karara katılmayan maliklerin bağımsız bölümlerine
ilişkin arsa paylarının rayiç değeri;
Sermaye Piyasası Kuruluna kayıtlı olarak faaliyet
gösteren lisanslı değerleme kuruluşlarıca tespit ettirilen riskli yapının
değerine göre belirlenir.
En az üçte iki
çoğunluk ile alınacak kararlar ve anlaşma şartları Müdürlüğe bildirilir.
Anlaşmaya katılmayan maliklerin bağımsız bölümlerine ilişkin arsa
payları; arsa payı değeri üzerinden
anlaşma sağlayan diğer paydaşlara açık artırma usulü ile satılır. Bu
suretle paydaşlara satış gerçekleştirilemediği takdirde, bu paylar, Bakanlığın
talebi üzerine, tespit edilen rayiç bedeli de Bakanlıkça ödenmek kaydı ile
tapuda Hazine adına resen tescil edilir ve yapılan anlaşma çerçevesinde
değerlendirilmek üzere Bakanlığa tahsis edilmiş sayılır veya Bakanlıkça uygun
görülenler TOKİ’ye veya İdareye devredilir
Bu durumda,
paydaşların kararı ile yapılan anlaşmaya uyularak işlem yapılır.
Malik ile yapılan
anlaşmanın şartlarının tapu kütüğünde belirtilmesi de dahil tapu tesciline
ilişkin işlemler Müdürlük vasıtasıyla gerçekleştirilecektir.
Üzerindeki
yapıların tamamı riskli yapı olarak tespit edilmiş olan bir veya tevhidi mümkün
olan birden fazla parsel birlikte değerlendirilerek, yürütülecek uygulamaya
sahip oldukları hisseleri oranında proje paydaşlarının en az üçte iki çoğunluğu
ile karar verileceği de ayrıca öngörülmüştür.
Riskli alanda veya riskli
yapıların bulunduğu parselde risksiz yapı bulunması halinde, bu yapı uygulama
dışı tutulabilir. Bu durumda binanın bulunduğu alan ifraz edilebilir. İfraz
imkânı yok ise maliklerin anlaşması halinde binanın hâlihazır durumu
korunabilir
Üzerindeki bina yıkılmış olan arsanın
maliklerine yapılan tebligatı takip eden otuz gün içinde en az üçte iki çoğunluk ile anlaşma
sağlanamaması hâlinde, gerçek kişilerin veya özel hukuk tüzel kişilerinin
mülkiyetindeki taşınmazlar için Bakanlık, TOKİ veya İdare tarafından acele
kamulaştırma yoluna da gidilebileceği ve yapılacak olan kamulaştırmaların iskân projelerinin
gerçekleştirilmesi amaçlı kamulaştırma sayılacağı ve ilk taksit ödemesinin,
kamulaştırma tutarlarının beşte biri oranında olacağı
belirtilmiştir.
Biz kat
malikleri yukarıda belirtilen usul ile yapılacak kat malikleri toplantısında, aşağıda
belirtilenlerden birine en az arsa hisselerimizin 2/3
oranındaki çoğunlukla kara vermemiz gerekecektir.
a)Şayet mevcut uygulama
imar planında değişiklik yapılmaz, inşaat emsal ve kat adeti artırılmaz ise,
mevcut binalarımızın aynı ölçülerle yeniden yapılması için Yeniden Bina Yaptırılmasına karar verilmesi gerekecektir. Bu durumda güvenilir ve
ekonomik gücü olan bir müteahit ile İnşaat Sözleşmesi yapılması gerekecektir.
b) Şayet mevcut uygulama imar planında değişiklik yapılır, inşaat
emsal ve kat adeti artırılırsa Kat
Karşılığı Yeniden Değerlendirilmesine karar verilmesi gerekecektir. Bu durumda da güvenilir ve ekonomik gücü olan bir müteahit ile Kat Karşılığı İnşaat
Sözleşmesi yapılması gündeme gelecektir.
Yukarıda
belirtilen kararların 2/3 oranındaki çoğunlukla alınamaması halinde ya üzerindeki bina yıkılarak arsa haline
gelen taşınmazlarda ilgili kurum tarafından yürütülecek uygulamalarda uygulanacak
projeye katılmak ya da arsa paylarının satışı konusunda bir karar almamız gerekecektir.
Tüm kat
malikleri bundan böyle şimdiden yukarıda izah edilmeye çalışılan kararlardan
lehimize olan birinin alınması konusunda, 6306 sayılı yasa ile getirilen vergi ve harç muafiyeti, Bakanlık
kredileri, Banka kredi ve faiz desteği
gibi mali imkanlar da dikkate alarak bir fikir oluşturmaya başlamaları uygun
olacağı düşünülmektedir.
Ø İdare
İle Anlaşma (Uygulama alanındaki taşınmaz maliklerinin hakları)
6306 sayılı yasanın 5 inci maddesinin 1.fıkrasıda; Riskli
yapıların yıktırılmasında ve bunların bulunduğu alanlar ile riskli alanlar ve
rezerv yapı alanlarındaki uygulamalarda, öncelikli olarak malikler ile anlaşma
yoluna gidilmesi esası getirilmiştir.
Afet Riski Altındaki Alanların
Dönüştürülmesi Kanunun Uygulaması Hakkındaki Yönetmeliğin 13.maddesi uyarınca
Uygulama alanındaki taşınmaz maliklerinin hakları aşağıdaki şekilde düzenlenmiştir.
MADDE 13 –(1) Yapılacak konut ve işyerlerinin niteliği ve büyüklüğü ilgili kurumca
belirlenmek kaydıyla, uygulama alanındaki taşınmaz maliklerine öncelikle
uygulama alanında yapılacak olan konut ve işyerlerinden verilmek üzere bunlarla
sözleşme akdedilir.
(2) Uygulama alanındaki taşınmazın 12 nci maddeye göre tespit edilen bedeli,
malike verilecek konut veya işyerinin inşaat maliyet bedelinden düşülür. Bu şekilde yapılacak hesaplama neticesinde taşınmaz
malikinin;
a) İlgili kurumdan,
alacağı olur ise, bu alacağa konu meblâğ; taraflar arasında yapılacak anlaşmaya
istinaden, nakdi olarak veya ilgili kurumun, kamu hizmetine tahsis edilmemiş
olan taşınmazlarından verilerek ya da imar hakkının başka bir alana aktarılması
suretiyle ödenebilir.
b) İlgili kuruma
borçlu olması halinde, bu borca konu meblâğ; taşınmaz malikince taksit ile
ödenebilir. Taksit ile ödemenin esasları proje bazında ilgili kurumca
belirlenir.
c) Birden fazla konut veya işyeri alma
hakkının olması halinde, birden fazla konut veya işyeri verilmek üzere sözleşme
yapılabilir. Böyle bir durumda, taşınmaz malikinin ilgili kuruma borçlanması
hâlinde ödemeler, verilecek konut veya işyerinin tespitine yönelik olarak
gerçekleştirilecek noter kurası sonrası, ilgili kurumca belirlenecek takvime
göre peşin olarak yapılır.
(3) İlgili kurumca
verilecek konut veya işyerinin inşaat maliyet bedeli; uygulama alanında
gerçekleştirilecek yapım ihaleleri sonrası gerçekleşen, ihale bedeli, arsa edinim bedeli, proje giderleri, yıkım ve nakliye
giderleri, taşınmaz değerinin tespiti masrafları, zemin iyileştirme giderleri
ve müşavirlik giderleri gibi giderler dikkate alınarak hesaplanır.
(4) Taşınmaz maliklerinden kendisine işyeri
verileceklere müstakil işyeri yerine işyeri hissesi de verilebilir.
(5) İlgili kurum, uygulama alanındaki taşınmaz
maliklerini yapılacak anlaşmalar çerçevesinde proje ortağı yapmak suretiyle,
kat veya hasılât karşılığı inşaat yapabilir veya yaptırabilir.
Afet Riski Altındaki Alanlarin
Dönüştürülmesi Kanunun Uygulaması Hakkındaki Yönetmeliğinin 16.maddesi uyarınca
da İdare ile anlaşma yapan taşınmaz malikleri, İdarece belirlenecek takvime
göre on beş gün içinde var ise su,
elektrik, telefon ve doğalgaz gibi hizmet ve emlak vergisi gibi vergi
borçlarını ödeyerek yapıyı boş olarak idareye teslim edeceklerdir.
Ø Dönüştürmeye tabi tutulan taşınmazların değer tespiti
6306 sayılı Kanun 6/7.fıkrası uyarınca dönüştürmeye tabi tutulan taşınmazların, üzerindeki köhnemiş yapılar da dâhil
olmak üzere, muhdesatı ile birlikte değer tespiti işlemleri ve dönüşüm ile
oluşacak taşınmazların değerlemeleri Bakanlık, TOKİ veya İdarece yapılacak
veya yaptırılacaktır.
Dönüştürmeye tabi tutulacak taşınmazların
değerlendirilmesinin nasıl yapılacağının usul ve esasları Afet Riski Altindaki Alanlarin Dönüştürülmesi
Kanunun Uygulaması Hakkındaki Yönetmeliğinice belirlenmiş olup;
12. Maddesinde;
Taşınmazın değeri; ilgili kurum
bünyesinden en az üç kişiden teşkil olunacak kıymet
takdir komisyonları marifetiyle veya hizmet satın alınmak suretiyle
tespit edileceği ön görülmüştür.
Komisyon; taşınmazın değerini, taşınmaz
değerleme konusunda uzman kişi, kurum veya kuruluşlardan bilgi alınarak ve
mahallin emlak alım satım bürolarından alınacak bilgilerden de faydalanılarak,
4/11/1983 tarihli ve 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun 11 inci maddesindeki
esaslara göre tespit edecektir.
Ø Dönüştürmeye Tabi Tutulan Alanlarda
Gerçekleştirilen Konutlarin Bedellerinin Tespiti:
Afet riski altındaki alanların
dönüştürülmesi kanunun uygulaması hakkındaki yönetmeliğinin;
13/3 fıkrası uyarınca;
İlgili Kurum ile anlaşma yapan
taraflara verilecek konut veya işyerinin inşaat maliyet bedeli;
uygulama alanında gerçekleştirilecek yapım ihaleleri sonrası gerçekleşen ihale
bedeli, arsa edinim bedeli, proje giderleri, yıkım ve nakliye giderleri,
taşınmaz değerinin tespiti masrafları, zemin iyileştirme giderleri ve
müşavirlik giderleri gibi giderler dikkate
alınarak hesaplanacaktır.
Yönetmeliğin 13/2
fıkrası uyarınca Anlaşma yapılan malike verilecek konut veya işyerinin inşaat
maliyet bedelinden malikin yıkılan
taşınmazının Kurumca tespit edilen bedeli
düşülecektir.
6306 sayılı Kanun 6/4.fıkrası uyarınca da riskli alanlarda, rezerv yapı alanlarında
ve riskli yapıların bulunduğu taşınmazlar üzerinde yapımı gerçekleştirilen
konutların bedelleri, gerekli görüldüğünde, proje uygulamalarının yapıldığı
illerdeki mevcut ekonomik durum, tabii afetin ortaya çıkardığı durumlar, konut rayiç
ve enkaz bedelleri ile uygulama alanındaki kişilerin mal varlığı ve geliri göz
önünde bulundurularak Bakanlar Kurulu kararı ile yapım maliyetlerinin altında
tespit edilebilir ve sosyal donatı ve altyapı harcamaları uygulama maliyetine
dâhil edilmeyebilinecektir.
Yönetmelikte inşaat maliyet bedelinin tespitinde dikakate alınacak kalemler
gibi
giderler olarak tanımlanmış olup kesinlik ifade
etmemektedir. Zira bu kalemlere 6306 sayılı yasanın 6/4.fıkrasındaki sosyal
donatı ve altyapı harcamalarını da şimdilik ilave edilmesi gerekmektedir.
6306 sayılı yasanın 6/5.fıkrası uyarınca Bakanlık; Kamu ve özel sektör işbirliğine dayanan
usullerle kat veya hasılat karşılığı da dâhil olmak üzere Kamu İhale Kanununa
tabi idareler ile iş birliği içinde veya gerçek ve özel hukuk tüzel kişileri
ile özel hukuka tabi anlaşmalar çerçevesinde inşaat yapmaya veya yaptırmaya
yetkili olup, kamu kaynağı kullanılarak gerçekleştirilen her türlü mal ve
hizmet alımları ile yapım işlerini, 4734
sayılı Kamu İhale Kanununun 21 inci
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen nedenlerle pazarlık usulu
ile yapabilecektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder