Uygulama
işlemleri
Konu:
§
Dönüştürmeye Tabi
Tutulan Taşınmazların Değer Tespiti
§ Dönüştürmeye Tabi
Tutulan Alanlarda GerçekleştirilenKonutların Bedellerinin Tespiti
§
İdare İle Anlaşma
Dönüştürmeye Tabi Tutulan Taşınmazların Değer Tespiti
6306 sayılı Kanun 6/7.fıkrası uyarınca dönüştürmeye tabi tutulan taşınmazların,
üzerindeki köhnemiş yapılar da dâhil olmak üzere, muhdesatı ile birlikte değer
tespiti işlemleri ve dönüşüm ile oluşacak taşınmazların değerlemeleri Bakanlık, TOKİ veya İdarece yapılacak
veya yaptırılacaktır.
Dönüştürmeye tabi tutulacak
taşınmazların değerlendirilmesinin nasıl yapılacağının usul ve esasları Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi
Kanunun Uygulaması Hakkındaki Yönetmeliğince belirlenmiş olup;
12. Maddesinde;
Taşınmazın değeri; ilgili kurum
bünyesinden en az üç kişiden teşkil olunacak kıymet takdir komisyonları
marifetiyle veya hizmet satın alınmak suretiyle tespit edileceği ön
görülmüştür.
Komisyon; taşınmazın değerini, taşınmaz
değerleme konusunda uzman kişi, kurum veya kuruluşlardan bilgi alınarak ve
mahallin emlak alım satım bürolarından alınacak bilgilerden de faydalanılarak,
4/11/1983 tarihli ve 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun 11 inci maddesindeki
esaslara göre tespit edecektir.
Kamulaştırma Yasasının 27. Maddesi gereği
acele kamulaştırma bedeli, mahkemece seçilecek ehil bilirkişiler vasıtası ile
belirlenirken, 6306 sayılı yasa ile bu yetki Bakanlık, TOKİ ve İdareye
verilmiştir.Bu durumda kentsel dönüşüm alanındaki acele kamulaştırmaya tabi
olacak taşınmazların bedelleri takdiri kurum bünyesinden en az üç kişiden oluşturulacak komisyonların
takdirine bırakılmıştır.
Yıllar sonra açılacak ve yıllarca sürecek
Kentsel Dönüşüm yasası kapsamında kamulaştırma bedelinin tespiti ve taşınmaz
malın tesciline ilişkin davalarda görev alacak bilirkişilerin 2499 sayılı
Sermaye Piyasası Kanununa tabi olarak faaliyet gösteren değerleme uzmanları
arasından seçileceği ve bu uzmanlar, Sermaye Piyasası Kurulu tarafından
oluşturulan değerleme standartlarını esas alarak düzenleyecekleri raporlar doğrultusunda
Mahkemelerce nihai taşınmazın bedeli belirleyecek ve farkı da yıllar sonra
tahsil etmeye çalışılacaktır. Ancak mahkemece takdir edilebilecek farklar için
tahsili aşamasında Yasanın 7/11.fıkrası uyarınca haciz ve tedbir
uygulanamayacak ve vatandaş yine Bakanlık,TOKİ ve Belediyelerin takdir ve
insafına bırakılacaktır. Nerde kaldı Anayasaca teminat altına alınan Mülkiyet
hakkı!!!
Dönüştürmeye
Tabi Tutulan Alanlarda Gerçekleştirilen Konutların Bedellerinin Tespiti
Afet riski altındaki alanların
dönüştürülmesi kanunun uygulaması hakkındaki yönetmeliğinin;
13/3 fıkrası uyarınca;
İlgili Kurum ile anlaşma yapan
taraflara verilecek konut veya işyerinin inşaat maliyet bedeli;
uygulama alanında gerçekleştirilecek yapım ihaleleri sonrası gerçekleşen ihale
bedeli, arsa edinim bedeli, proje giderleri, yıkım ve nakliye giderleri,
taşınmaz değerinin tespiti masrafları, zemin iyileştirme giderleri ve
müşavirlik giderleri gibi giderler dikkate
alınarak hesaplanacaktır.
Yönetmeliğin 13/2
fıkrası uyarınca Anlaşma yapılan malike verilecek konut veya işyerinin inşaat
maliyet bedelinden malikin yıkılan
taşınmazının Kurumca tespit edilen bedeli
düşülecektir.
6306 sayılı Kanun 6/4.fıkrası uyarınca da riskli alanlarda, rezerv yapı alanlarında
ve riskli yapıların bulunduğu taşınmazlar üzerinde yapımı gerçekleştirilen
konutların bedelleri, gerekli görüldüğünde, proje uygulamalarının yapıldığı
illerdeki mevcut ekonomik durum, tabii afetin ortaya çıkardığı durumlar, konut
rayiç ve enkaz bedelleri ile uygulama alanındaki kişilerin mal varlığı ve
geliri göz önünde bulundurularak Bakanlar Kurulu kararı ile yapım
maliyetlerinin altında tespit edilebilir ve sosyal donatı ve altyapı
harcamaları uygulama maliyetine dâhil edilmeyebilinecektir.
Yönetmelikte inşaat maliyet bedelinin tespitinde dikkate alınacak kalemler
gibi
giderler olarak tanımlanmış olup kesinlik ifade
etmemektedir. Zira bu kalemlere 6306 sayılı yasanın 6/4.fıkrasındaki sosyal
donatı ve altyapı harcamalarını da şimdilik ilave edilmesi gerekmektedir.
6306 sayılı yasanın 6/5.fıkrası uyarınca Bakanlık; Kamu ve özel sektör iş birliğine dayanan
usullerle kat veya hasılat karşılığı da dâhil olmak üzere Kamu İhale Kanununa
tabi idareler ile iş birliği içinde veya gerçek ve özel hukuk tüzel kişileri
ile özel hukuka tabi anlaşmalar çerçevesinde inşaat yapmaya veya yaptırmaya
yetkili olup, kamu kaynağı kullanılarak gerçekleştirilen her türlü mal ve
hizmet alımları ile yapım işlerini, 4734
sayılı Kamu İhale Kanununun 21 inci
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen nedenlerle pazarlık usulu
ile yapabilecektir.
İdare
İle Anlaşma
6306 sayılı yasanın 5 inci maddesinin 1.fıkrasında; Riskli yapıların yıktırılmasında ve
bunların bulunduğu alanlar ile riskli alanlar ve rezerv yapı alanlarındaki
uygulamalarda, öncelikli olarak malikler
ile anlaşma yoluna gidilmesi esası getirilmiş olup, aynı yasanın
2.fıkrasınca da bu Kanun uyarınca yapılacak anlaşmaların usul ve esasları
Bakanlıkça belirleneceği ön görülmüştür.
Afet Riski Altındaki
Alanların Dönüştürülmesi Kanunun Uygulaması Hakkındaki Yönetmeliğinin
16.maddesi uyarınca da İdare
ile anlaşma yapan taşınmaz malikleri, İdarece belirlenecek takvime göre on beş
gün içinde var ise su, elektrik, telefon ve doğalgaz gibi hizmet ve emlak
vergisi gibi vergi borçlarını ödeyerek yapıyı boş olarak idareye teslim
edeceklerdir.
Her ne kadar yasada malikler
ile anlaşma yapılmasında bahsediliyor ise de anlaşmaların usul ve esasları
Bakanlıkça belirleneceği ön görülüş ve yapılacak konut ve işyerlerinin niteliği
ve büyüklüğü ilgili kurumca belirleneceğine göre maliklerin bu tür anlaşmalarda her hangi bir söz hakkı
bulunmamaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder