Konu:
Bakanlık Yetkileri
6306
sayıl Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında (Kentsel Dönüşüm)
yasasının uygulanmasında biz kat maliklerini
ilgilendiren konulardaki Bakanlık yetkileri aşağıda sıralanmıştır.
· Büyükşehir belediyesi sınırları içindeki ilçe belediyelerini yetkilendirmek,
· Rezerv yapı aları, TOKİ’nin veya İdarenin talebine bağlı olarak veya resen,
Maliye Bakanlığının uygun görüşü alınarak belirlemeye,
· Riskli alanları resen veya İdare
tarafından Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının görüşü de alınarak
belirlenen yerlerin karar almak üzere Bakanlar Kurulunca teklifte bulunmaya,
· Riskli yapıların tespitini süre vererek maliklerden veya kanuni
temsilcilerinden istemeye, verilen süre içinde yaptırılmadığı takdirde,
tespitler Bakanlıkça veya İdarece yapmaya veya yaptırmaya, vaki itirazları teknik
heyetlere inceletip karara bağlatmaya,
· Riskli yapıları, tapu kütüğünün beyanlar hanesinde belirtilmek üzere tapu
müdürlüklerine bildirmeye,
· Bakanlık veya uygulamayı yürütmesi hâlinde TOKİ veya İdare, riskli
alanlarda, riskli yapıların bulunduğu taşınmazlarda ve rezerv yapı alanlarında
bu Kanun kapsamındaki proje ve uygulamalar süresince her türlü imar ve
yapılaşma işlemlerini geçici olarak durdurmaya,
· Usullere göre süresinde yıktırılmadığı tespit edilen riskli yapıları
yıkmaya veya yıktırmaya,
· Üzerindeki bina yıkılarak arsa hâline gelen taşınmazlarda daha önce
kurulmuş olan kat irtifakı veya kat mülkiyeti, ilgililerin muvafakatleri aranmaksızın
tapu müdürlüğünce resen terkin ettirmeye, önceki vasfı ile değerlemede
bulunularak veya malik ile yapılan anlaşmanın şartları tapu kütüğünde
belirtilerek malikleri adına payları oranında tescil ettirmeye,
· Üzerindeki bina yıkılmış olan arsanın maliklerine yapılan tebligatı takip
eden otuz gün içinde en az üçte iki çoğunluk ile anlaşma sağlanamaması hâlinde,
gerçek kişilerin veya özel hukuk tüzel kişilerinin mülkiyetindeki taşınmazlar
için TOKİ veya İdare ile birlikte acele kamulaştırma karar vermeye,
· Riskli yapılara, rezerv yapı alanlarına ve riskli yapıların bulunduğu
taşınmazlara ilişkin her tür harita, plan, proje, arazi ve arsa düzenleme
işlemleri ile toplulaştırma yapmaya,
· Bu alanlarda bulunan taşınmazları satın almaya, ön alım hakkını kullanmaya,
bağımsız bölümler de dâhil olmak üzere taşınmazları trampaya, taşınmaz
mülkiyetini veya imar haklarını başka bir alana aktarmaya,
· Kamu ve özel sektör işbirliğine dayanan usuller uygulamaya, kat veya
hasılat karşılığı usulleri de dâhil olmak üzere inşaatları 4734 sayılı Kamu
İhale Kanununa tabi idareler ile iş birliği içinde veya gerçek ve özel hukuk
tüzel kişileri ile özel hukuka tabi anlaşmalar çerçevesinde yapmaya veya
yaptırmaya, arsa paylarını belirlemeye,
· 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunundaki
esaslara göre paylaştırmaya, payları ayırmaya veya birleştirmeye, 4721 sayılı
Türk Medenî Kanunu uyarınca sınırlı ayni hak tesis etmeye,
· Riskli alanlardaki ve rezerv yapı alanlarındaki uygulamalarda faydalanılmak
üzere; özel kanunlar ile öngörülen alanlara ilişkin olanlar da dâhil, her tür
ve ölçekteki planlama işlemlerine esas teşkil edecek standartları belirlemeye
ve gerek görülmesi hâlinde bu standartları plan kararları ile tayin etmeye veya
özel standartlar ihtiva eden planlar yapmaya, onaylamaya ve kent tasarımları
hazırlamaya,
· Bu Kanun çerçevesinde dönüştürmeye tabi tutulan taşınmazların, üzerindeki
köhnemiş yapılar da dâhil olmak üzere, muhdesatı ile birlikte değer tespiti
işlemleri ve dönüşüm ile oluşacak taşınmazların değer tespitini yapmaya veya TOKİ veya İdareye yaptırmaya,
· Riskli alan ve rezerv yapı alanı dışında olup da bu Kanunun öngördüğü
amaçlar bakımından güçlendirilebileceği teknik olarak tespit edilen yapılar
için, Bakanlar Kurulunca belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde Bakanlıkça
dönüşüm projeleri özel hesabından güçlendirme kredisi verebilmeye,
· Bu Kanun hükümlerine göre Maliye Bakanlığınca, Bakanlığa tahsis edilerek
tasarrufuna bırakılan veya Bakanlığın talebi üzerine TOKİ’ye veya İdareye
devredilen taşınmazlar üzerinde bu Kanun kapsamındaki uygulamalara bağlı olarak
meydana gelen yeni taşınmazlar Bakanlığın, TOKİ’nin veya İdarenin isteği
üzerine, kendileri ile anlaşma sağlanan gerçek kişiler veya mirasçıları ile
tüzel kişiler adına tapuya tescil ettirmeye,
· Bu Kanunda belirtilen iş ve işlemlere ilişkin olarak TOKİ’ye veya İdareye
yetki devrine ve bu iş ve işlemlerden hangilerinin TOKİ veya İdare tarafından
yapılacağını belirlemeye,
· Uygulama alanında kira yardımı talebinin uygulamayı yapan İdare veya
TOKİ’ce uygun görülmesi kaydı ile onaylamaya,
· İl Müdürlüklerince incelenen kredi başvurularından uygun görülenleri
onaylamaya
yetkilidir.
6306 sayılı
Kanun uyarınca yukarıda belirtilen
yetkilerin Bakanlık ve idare ve TOKİ tarafından kullanılması sonucundaki idari
işlemlerin hakkında idarî yargı yoluna
müracaatla dava açılabilecek ancak, yürütmenin durdurulmasına karar
alınamayacaktır.
Ülkemizde
idari yargı sisteminin yavaş işleyişi, davaların yıllarca sürmesi, dava
sonucunda alınacak kararların uygulama imkanının ortadan kalkabilmesi
karşısında, yasa, yönetmelik hükümlerine aykırı, objektiflikte uzak ve
tarafsızlık ilkelerine aykırı olarak tesis edilebilecek idari işlemler hakkında
zamanında her hangi bir yargısal denetim yapılamayacaktır.
6306
sayılı Kanun Hakkında yapmaya çalıştığımız bilgilendirme yazılarının sonuna
gelinmiştir. Bundan sonra yapılabilinecek yasa veya yönetmelik değişiklikleri
hakkında siz kat malikleri bilgilendirilmeye devam edilecektir.
Ancak bilgilendirme yazılarımızın tüm site
maliklerine ulaşabilmesi için elektronik posta adreslerinin tarafımızdan
bilinmesi gerekmektedir.Bu nedenle de Blok başkan ve yardımcıların bu konuda
yardımcı olmaları eksik elektronik posta adreslerinin tamamlatılması konusunda
gayret sarf etmeleri gerekmektedir.
Bilinçli olarak ortak menfaatlerimize uygun
kararlar alabilmek için bilgilendirme yazılarında yararlanılması,eksik ve
noksanlarımızın tarafımıza bildirilmesi gerekmektedir. Kentsel Dönüşüm
uygulamasının her an hazırlıklı olmalıyız.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder