Konu: Uygulama işlemleri
Kat Maliklerinin Alabileceği Kararlar
Riskli yapıların bulunduğu parseller ile riskli alanlar
hakkında uygulanacak hükümler yasanın 6 ve Yönetmeliğin 15 inci maddelerinde anlaşılması güç ve ucu
açık bir biçimde aşağıda belirttildiği
şekilde düzenlenmiştir.
Üzerindeki bina yıkılarak arsa hâline gelen taşınmazlarda
daha önce kurulmuş olan kat irtifakı veya kat mülkiyeti, ilgililerin
muvafakatleri aranmaksızın Bakanlığın talebi üzerine ilgili tapu müdürlüğünce
resen terkin edilerek, önceki vasfı ile değerlemede bulunularak veya malik ile
yapılan anlaşmanın şartları tapu kütüğünde belirtilerek malikleri adına payları
oranında tescil edilecektir.
Bu taşınmazların niteliği, ayni ve şahsi haklar ile temlik hakkını
kısıtlayan veya yasaklayan her türlü şerh, hisseler üzerinde devam edecektir.
Bu şekilde belirlenen uygulama alanında cins değişikliği,
tevhit ve ifraz işlemleri Bakanlık, TOKİ veya İdare tarafından resen yapılır
veya yaptırılır.
Riskli alanlarda ve riskli
yapılarda Kanun kapsamında öncelikle maliklerce uygulama yapılması esastır.
Kanun kapsamında yapılacak bu uygulamalara ilişkin iş ve işlemlerde ilgili
kurum maliklere yardımcı olmakla yükümlüdür.
Riskli yapılarda, Kanunun 6. maddesinin
birinci fıkrası uyarınca;
1. parsellerin tevhit (birleştirme)
edilmesine,
2. münferit veya birleştirilerek veya imar
adası bazında uygulama yapılmasına,
3. Yeniden bina
yaptırılmasına,
4. Payların satışına,
5. Kat karşılığı veya hasılat paylaşımı ve diğer usuller ile
yeniden değerlendirilmesine ,
6. Üzerindeki bina yıkılarak
arsa haline gelen taşınmazlarda ilgili kurum tarafından yürütülecek
uygulamalarda uygulanacak projeye katılmak,(yönetmelikle) esas,
karar alınmak üzere, yöneticinin veya denetçinin veya kat maliklerinin üçte
birinin istemi üzerine, noter vasıtası ile
yapılacak tebligat ile kat malikleri kurulu toplantıya çağrılır.
Bu toplantıda yürütülecek uygulamalar konusunda bütün maliklerce oybirliği
ile anlaşma sağlanamaması halinde, öncelikle riskli yapının değeri,
Sermaye Piyasası Kuruluna kayıtlı olarak faaliyet gösteren lisanslı değerleme
kuruluşlarına tespit ettirilir ve bu değer gözetilerek oybirliği ile anlaşmaya
çalışılır.
Oybirliği ile anlaşma sağlanamaması durumunda,
yapılacak uygulamaya sahip oldukları hisseleri oranında paydaşların en az üçte iki çoğunluğu ile karar verilir.
Bu karar tutanağa bağlanır ve toplantıda bulunan bütün kat maliklerince
imzalanır.
En az
üçte iki çoğunluk ile alınan karar, karara katılmayanlara ve kat malikleri
kurulu toplantısına iştirak etmeyenlere noter vasıtasıyla tebliğ edilir ve bu tebliğde, onbeş gün içinde bu kararın kabul edilmemesi halinde bağımsız
bölümlerine ilişkin arsa paylarının, Bakanlıkça tespit edilecek
rayiç değerden az olmamak üzere anlaşma sağlayan diğer paydaşlara açık artırma
usulü ile satılacağı, bu suretle paydaşlara satış gerçekleştirilemediği
takdirde, bu payların, rayiç bedeli Bakanlıkça ödenmek kaydı ile tapuda Hazine
adına resen tescil edileceği bildirilir.
En az üçte iki çoğunluk ile alınacak karara
katılmayan maliklerin bağımsız bölümlerine ilişkin arsa paylarının rayiç değeri; Sermaye Piyasası Kuruluna kayıtlı
olarak faaliyet gösteren lisanslı değerleme kuruluşlarıca tespit ettirilen riskli yapının değerine göre belirlenir.
En az üçte iki çoğunluk ile alınacak kararlar ve anlaşma
şartları Müdürlüğe bildirilir. Anlaşmaya katılmayan maliklerin bağımsız
bölümlerine ilişkin arsa payları;
arsa payı değeri üzerinden anlaşma sağlayan diğer paydaşlara açık artırma usulü
ile satılır. Bu suretle paydaşlara satış gerçekleştirilemediği takdirde, bu
paylar, Bakanlığın talebi üzerine, tespit edilen rayiç bedeli de Bakanlıkça
ödenmek kaydı ile tapuda Hazine adına resen tescil edilir ve yapılan anlaşma
çerçevesinde değerlendirilmek üzere Bakanlığa tahsis edilmiş sayılır veya
Bakanlıkça uygun görülenler TOKİ’ye veya İdareye devredilir
Bu durumda, paydaşların kararı ile yapılan
anlaşmaya uyularak işlem yapılır.
Malik ile yapılan anlaşmanın şartlarının tapu kütüğünde
belirtilmesi de dahil tapu tesciline ilişkin işlemler Müdürlük vasıtasıyla
gerçekleştirilecektir.
Bir parselde birden fazla riskli yapı bulunması
halinde her bir yapı için ayrı ayrı rapor düzenlenerek Bakanlığın onayına
istinaden uygulama işlemi yapılacağı ,
Üzerindeki yapıların tamamı riskli yapı olarak
tespit edilmiş olan bir veya tevhidi mümkün olan birden fazla parsel birlikte
değerlendirilerek, yürütülecek uygulamaya sahip oldukları hisseleri oranında
proje paydaşlarının en az üçte iki çoğunluğu ile karar verileceği de ayrıca öngörülmüştür.
Riskli alanda veya riskli
yapıların bulunduğu parselde risksiz yapı bulunması halinde, bu yapı uygulama
dışı tutulabilir. Bu durumda binanın bulunduğu alan ifraz edilebilir. İfraz
imkânı yok ise maliklerin anlaşması halinde binanın hâlihazır durumu
korunabilir
Üzerindeki bina yıkılmış olan arsanın maliklerine yapılan tebligatı takip
eden otuz gün
içinde en az üçte iki çoğunluk ile
anlaşma sağlanamaması hâlinde, gerçek kişilerin veya özel hukuk tüzel
kişilerinin mülkiyetindeki taşınmazlar için Bakanlık, TOKİ veya İdare
tarafından acele kamulaştırma yoluna da
gidilebileceği ve yapılacak
olan kamulaştırmaların iskân projelerinin gerçekleştirilmesi amaçlı
kamulaştırma sayılacağı ve ilk taksit ödemesinin, kamulaştırma tutarlarının beşte biri oranında olacağı belirtilmiştir.
Bakanlık;
Riskli yapılara, rezerv yapı alanlarına
ve riskli yapıların bulunduğu taşınmazlara ilişkin her tür harita, plan, proje,
arazi ve arsa düzenleme işlemleri ile toplulaştırma yapmaya,
Riskli alanlardaki ve rezerv yapı
alanlarındaki uygulamalarda faydalanılmak üzere; özel kanunlar ile öngörülen
alanlara ilişkin olanlar da dâhil, her tür ve ölçekteki planlama işlemlerine
esas teşkil edecek standartları belirlemeye ve gerek görülmesi hâlinde bu
standartları plan kararları ile tayin etmeye veya özel standartlar ihtiva eden
planlar yapmaya, onaylamaya ve kent tasarımları hazırlamaya yetkili olduğu, bu şekilde
belirlenen uygulama alanında cins değişikliği, tevhit ve ifraz işlemleri
Bakanlık, TOKİ veya İdare tarafından resen yaptırılacağına, bu alanlarda
bulunan taşınmazları satın almaya, ön alım hakkını kullanmaya, bağımsız
bölümler de dâhil olmak üzere taşınmazları trampaya, taşınmaz mülkiyetini veya
imar haklarını başka bir alana aktarmaya yetkili olduğuna göre;
Üzerindeki bina yıkılarak arsa hâline
gelen taşınmazlarda maliklerinin uygulamaya
esas kararları alınabilmesi için arsa haline gelen taşınmazının halahazır veya yapılacak imar planındaki
durumunu, imar şartları veya ilgili kurum tarafından yürütülecek uygulamalarda
uygulanacak proje veya projelerin öncelikle bilinmesi gerekmektedir.
Bu durumların Bakanlıkça veya
yetkilendirilmesi halinde İdarelerce önceden belirlenmeden kat maliklerinin
oybirliği veya üçte iki oranında yasada belirlenen hususlarda haklarına uygun kararları almaları çok zor görülmektedir.
Bu nedenle her hal ve şartlarda
maliklerin mağdur edilmeyeceği beyan ve vaatler yerine, Bakanlık yetkisini
kullanarak öncelikle riskli alan olarak ilan ettiği alanlarda uygulayacağı her
tür ve ölçekteki planlama işlemlerini yapması veya yaptırması, planlamaya esas
teşkil edecek standartları belirlemeli ve gerek görmesi hâlinde bu standartları
plan kararları ile tayin etmeli veya özel standartlar ihtiva eden planları
öncelikle yapılması ve ilan etmesi gerekmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder