Konu:
Yargı Denetimi
Suç Duyurusu
Vergi ve Harç muafiyeti
Tebligat(Adres Bilgileri)
v Yargı Denetimi
6306 sayılı Afet riski altındaki alanların
dönüştürülmesi hakkında kanunun 6.9 maddesi ile ;
Anayasanın 125 inci maddesinin, “Kanun,
olağanüstü hallerde, sıkıyönetim, seferberlik ve savaş hâlinde ayrıca millî
güvenlik, kamu düzeni, genel sağlık nedenleri ile yürütmenin durdurulması
kararı verilmesini sınırlayabilir.” hükmünden hareketle;
6306 sayılı Kanun uyarınca tesis edilen
idarî işlemleri için idarî yargı yoluna müracaatla dava açılabileceği, fakat bu
davalarda yürütmenin durdurulmasına karar verilemeyeceği uygulama ve hizmette
aksaklıklara mahal vermemek gerekçesi ile hükme bağlanmıştır.
Ülkemizde idari yargı sisteminin
yavaş işleyişi, davaların yıllarca sürmesi, dava sonucunda alınacak kararların
uygulama imkanının ortadan kalkabilmesi karşısında, dava açmanın kısa vadede
işe yaramayacağı ve bu durumun Hukuk Devleti İlkesi ile bağdaşmadığı
açıktır.
Ancak Anayasanın 148 Maddesinin;
“Anayasada güvence altına alınmış temel hak ve özgürlüklerinden, Avrupa İnsan
Hakları Sözleşmesi kapsamındaki herhangi birinin kamu gücü tarafından, ihlal
edildiği iddiasıyla Anayasa Mahkemesine başvurabilir. Başvuruda bulunabilmek
için olağan kanun yollarının tüketilmiş olması şarttır.” hükmünden yararlanmak
için Bireysel başvuru için kanun yollarının tüketilmesi
sağlanmış olabilir. Bunu için de senelere, mali imkanlara,sabra ihtiyaç
olacaktır.
v Suç Duyurusu
6306 sayılı yasanın 8 inci maddesinin
3 uncu fıkrası uyarınca “ Riskli yapıların tespiti, tahliyesi ve yıktırma iş ve
işlemleri ile değerleme işlemlerini engelleyenler hakkında, işlenen fiil ve
hâlin durumuna göre 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun ilgili
hükümleri uyarınca Cumhuriyet başsavcılığına suç duyurusunda bulunulacağı,
riskli yapıların tespiti, bu yapıların tahliyesi ve yıktırılması iş ve
işlemlerine dair görevlerinin gereklerini yerine getirmeyen kamu görevlileri
hakkında da , tabi oldukları ceza ve disiplin hükümleri” uygulanacağı hükme
bağlanmaktadır.
Kentsel dönüşüm ile ilgili Bakanlığın,
idarenin,TOKİ’nin yasa ve yönetmeliklere aykırı hiç bir işlem ve
eylemleri hakkında vatandaşların hiç bir yasal tutum ve davranış içinde
bulunamayacak ve seslerini duyuramayacaklar.
v Vergi ve Harç muafiyeti
6306 sayılı yasanın 7 inci maddesinin
9 uncu fıkrasıuyarınca kentsel dönüşüm için yapılacak olan işlem,
sözleşme, devir ve tesciller ile uygulamalar, noter harcı, tapu harcı,
belediyelerce alınan harçlar, damga vergisi, veraset ve intikal vergisi, döner
sermaye ücreti ve diğer ücretlerden; kullandırılan krediler sebebiyle lehe
alınacak paralar ise banka ve sigorta muameleleri vergisinden müstesna olduğu
hükme bağlanmıştır.
1.1.2013 tarih ve
28515 sayılı resmi gazetede
yayınlanan Bakanlar Kurulunun 24/12/2012 tarihli ve
2012/4116 nolu kararı ile 1 Ocak 2013'ten itibaren ruhsatı alınacak
taşınmazlarda KDV hesaplanmasında
metrekare oranını değiştirerek, bedel oranına geçlmiştir. Buna göre
üzerinde bulunan arsanın metrekare fiyatı 500 ila 1000 lira arasında olan
taşınmazlarda yüzde 8, 1000 lira ve üzerinde olan taşınmazlarda ise yüzde 18
KDV oranının belirleneceği, ancak Afet Riski altındaki Alanların Dönüşümü Hakkındaki
Kanun'a göre riskli alan ve riskli yapı ilan edilen taşınmazlar bundan muaf
tutulmuştur.
6306 sayılı yasanın 6 inci maddesinin
10 uncu fıkrası uyarınca ;
Bu Kanun uyarınca yapılan iş ve işlemlere
ilişkin olarak adrese dayalı nüfus kayıt sisteminde belirtilen adreslere
yapılan tebligat, muhataplarına yapılmış sayılacağı esası getirilmiştir.
Özellikle 6306 sayılı yasanın 6 ve Afet
riski altındaki alanların dönüştürülmesi kanunun uygulaması hakkındaki
yönetmeliğinin 15. Maddesinin uyarınca;
ü Uygulamaya
başlanmadan önce, riskli yapıların yıktırılması için, bu yapıların maliklerine
altmış günden az olmamak üzere süre verilmesi, bu süre içinde yapı, malik
tarafından yıktırılmadığı takdirde, yapının idari makamlarca yıktırılacağı
belirtilerek ve tekrar süre verilerek yapılacak tebligat,
ü Üzerindeki
bina yıkılmış olan arsanın maliklerine yapılan tebligatı takip eden otuz gün
içinde en az üçte iki çoğunluk ile anlaşma sağlanamaması hâlinde, gerçek
kişilerin veya özel hukuk tüzel kişilerinin mülkiyetindeki taşınmazlar için
Bakanlık, TOKİ veya İdare tarafından acele kamulaştırma yoluna da
gidilebileceği,
ü Yöneticinin
veya denetçinin veya kat maliklerinin üçte birinin istemi üzerine, noter
vasıtası ile yapılacak tebligat ile kat malikleri kurulu toplantıya çağrılması,
ü En az üçte
iki çoğunluk ile alınan karar, karara katılmayanlara ve kat malikleri kurulu
toplantısına iştirak etmeyenlere noter vasıtasıyla tebliğ edilir ve bu
tebliğde, onbeş gün içinde bu kararın kabul edilmemesi halinde bağımsız
bölümlerine ilişkin arsa paylarının, Bakanlıkça tespit edilecek rayiç değerden
az olmamak üzere anlaşma sağlayan diğer paydaşlara açık artırma usulü ile
satılacağı,
gibi konulardaki tebligatlar adrese dayalı nüfus kayıt sisteminde
belirtilen adreslere yapılacaktır.
Bu nedenlerle 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri
yasasının 50 ve 51. maddeleri gereği adrese dayalı nüfus kayıt sisteminde
belirtilen adreslerinin;
Tüm kat maliklerince kontrol
edilmesi, site yöneticileri ile koordineli olarak yerleşim yeri adresine
ilişkin adres bilgilerini 6306 sayılı Dönüşüm yasasından kaynaklanan
işlemlerden dolayı hak kaybına uğramamaları için değişiklikleri süresinde
bildirmeleri gerekmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder